В і д г у к
на дисертаційну роботу на почесне звання «доктора мистецтв» професора Івано-Франківського Університету права ім. Короля Данила Галицького Соколовського Зенона Богдановича «Методологічні засади осмислення джерел сакральної архітектури Центральної Європи (досвід теоретико-методологічного аналізу стилів сакральної архітектури Європи з урахуванням практики відтворення дерев’яних Церков в Прикарпатті)»
Дисертація Зенона Богдановича Соколовського являє собою закінчене наукове дослідження, яке присвячено актуальній тематиці. Вона, дійсно, виходить з того, що Прикарпаття та Закарпаття «становить своєрідну історико-етнографічну і господарсько-культурну зону» (Г.А.Скрипник).
Мені подобаються висновки З.Б. Соколовського, які розділяє і Віра Мельник, що «дерев’яне церковне будівництво в Україні розпочалося ще до офіційного запровадження християнства». Тому поліетнічний склад європейських народів цього регіону не тільки саме по собі унікальне явище, а і являє собою джерело творчих пошуків майже в усіх напрямках мистецтва і архітектури. Таку мозаїку цікавих архітектурних стилів, які є в Прикарпатті та Закарпатті, не можна побачити ніде у світі. Вона ще чекає своїх дослідників. Не можна казати, що фахівці не досліджували творчі здобутки народів Карпатського регіону. Але дуже своєчасно підкреслив Зенон Богданович – «ні Тарас Я., ні Януш Б., ні Драган М., ні Площанский В., ні Томенчук Б., ні Litak S., ні Kolbuk W. не змогли пояснити таку стійку в часі різноманітність закінчених сакральних архітектурних стилів». Дійсно, Зенон Богданович мав рацію - щось «дуже фундаментальне збереглось в наших Карпатах, і таке, яке дуже важко пояснити, але яке відчуває кожен, хто з любов’ю до людей проживе у нашому краю хоча б декілька років».
Але автор дисертації зробив мудро і замість сміливих (або дуже сміливих ) гіпотез зробив наголос на конкретному фаховому аналізі дерев’яних сакральних споруд переважно в межах Карпатського регіону.
Він використав багатий матеріал попередніх дослідників Тараса Я., Януша Б., Драган М. і не зробив жодного некоректного речення на адресу помилок і не обґрунтованих висновків дослідників сакральної архітектури Карпатського регіону. Ця коректність дає йому право викласти в дисертації свої самі сміливі обґрунтовані гіпотези, сподіваючись на фаховий підхід з боку рецензентів.
Не зі усіма висновками дисертаційної роботи погоджуюсь. Так мені не зрозуміло, на яких підставах так впевнено робиться висновок – «Тільки функціональністю, а саме створення молитовної високої симфонії, яку бажано щоб почули вищі сили, можливо пояснити особливості будівлі Бойківських, Лемківських та Гуцульських Церков». Для того, щоб так впевнено наголошувати на функціональності - потрібні комплексні дослідження, яких автор просто не міг виконати ні в сучасних умовах, ні в попередні роки. Якщо зм’якшити твердження – «на мою думку, переважно функціональністю …», то це буде не тільки більш ґрунтовно, а і більшу увагу викличе такий висновок з боку фахівців, до яких, в першу чергу, спрямована ця праця.
В цілому мені сподобались висновки відносно генезису розвитку християнської сакральної архітектурної традиції. Дійсно, відчувається потужній науковий фундамент, який складався фахівцями-дослідниками дерев’яних сакральних споруд в Західній Україні на протязі десятиліть, і особлива подяка за чесну і ґрунтовну наукову працю Я.Тарасу. Мені здається, що без його монографії і досліджень Зенону Богдановичу було б важко написати таку переконливу дисертаційну працю.
Не можу не відмітити сміливість підходу до багатоаспектної проблематики та переконливість аргументів, а також новаторські ідеї автора дисертаційної праці.
Дисертація виконана на високому науковому рівні і відповідає всім вимогам дисертаційної наукової роботи в сфері архітектури. Тому вона заслуговує високого атестаційного рівня, а професор Івано-Франківського університету права ім. Короля Данила Галицького Зенон Богданович Соколовський заслуговує почесне звання за результатами громадської атестації «доктора мистецтв».
Зав. Кафедрою «містобудування» Івано-Франківського Університету права ім. Короля Данила Галицького, професор, Народний архітектор України
Источник: http://kumpan-muller.ucoz.de/publ/churches_violins_part_iii_sacral_architecture_of_central_europe_historical_hypotheses_ |